Een half jaar zelfstandig ondernemer, hoe gaat het nu?

Een half jaar geleden ben ik zelfstandig ondernemer geworden en heb ik mijn eigen praktijk gestart. Ik kijk terug op dit half jaar en in deze blog deel ik mijn ervaringen. Hoe is het begonnen, hoe liepen de eerste weken en hoe gaat het nu? Een moment van terugkijken, maar ook vooruitkijken.

Hoe is het begonnen?

Eind 2016 besloot ik dat ik het anders wilde doen. Ondanks een leuke, afwisselende baan met fijne collega’s, miste ik na zoveel jaren de motivatie. Na een grondig zelfonderzoek, kwam ik tot de conclusie dat ik het helemaal anders wilde doen. Een andere loopbaan. Ik besloot Body Stress Release practitioner te worden. En daarmee was de eerste stap naar het ondernemerschap gezet.
Na een grondige selectieprocedure werd ik geselecteerd en bijna een jaar geleden nam ik afscheid van mijn collega’s en vertrok ik 28 oktober 2017 voor 4,5 maand naar Zuid-Engeland om aan de BSR Academy UK de opleiding te gaan volgen.
Mijn avonturen zijn terug te lezen in het blog wat ik heb bijgehouden op www.debbyrummens.nl.

De start

In de maanden dat ik in Engeland zat heb ik met hulp van mijn man een praktijkruimte gevonden en hij heeft ervoor gezorgd dat deze direct ingericht kon worden, toen ik terugkwam op 12 maart 2018. Naast het maken van de inrichting (de diverse kasten, tafel e.d.) heeft hij ook de speciale BSR behandeltafel ontworpen en gefabriceerd.

Ik had als doel om 1 april een open huis organiseren en op 3 april direct starten met de praktijk, dus de weken nadat ik terugkwam uit Engeland stonden in het teken van inrichten van de praktijkruimte, maar ook de praktische kant als het opzetten van een boekhouding, adverteren, social media etc.

De eerste weken

Op 1 april werd ik overweldigd door al het bezoek aan de open huis. Vrienden, familie maar ook geïnteresseerden die langs kwamen. Ik had niet eens de tijd om iedereen te spreken. Dik verwend met alle kadootjes en gelukwensen.

Op 3 april startte ik mijn praktijk. Ik werk 4 dagen, waarvan 2 avonden. De eerste week begon ik met 12 klanten, de week erna 18, toen 21 etc. De stijgende lijn zat er direct vanaf het begin erin.
Wat ik wel direct leerde was anders plannen. De eerste weken zaten er nog gaten tussen diverse afspraken, waardoor je zo een uur kon wachten op de volgende klant. Ik zorgde er dus snel voor dat afspraken beter aansloten, zodat je efficiënter te werk kon gaan.
Daarnaast start je met veel nieuwe klanten. Omdat de eerste afspraak een uur duurt vanwege de behandeling en intake, zag ik ook snel in dat het niet handig was dit soort afspraken achter elkaar te plannen.
Ten eerste kost het best energie, want je bent veel aan het praten. En qua tijdmanagement, lukte het niet altijd alles binnen een uur af te ronden. Dit maakte dat je dan een opgejaagd gevoel kreeg, omdat je wist dat er een andere klant zat te wachten. En dat wilde ik niet.
Kortom, in de beginperiode heb ik heel veel bijgeleerd over het runnen van een agenda in een praktijk.

Maar daar bleef het niet bij. Naast de behandeluren zijn er ook “onzichtbare uren”. De tijd die je ook steekt in de boekhouding, bellen voor het maken van afspraken, voorlichting geven, social media en de website bijhouden e.d.
Dus een standaard werkweek van 28 uur die ik in mijn vorige werk had is verleden tijd.

Gelukkig werk ik vanaf het begin met een systeem wat al een groot deel administratief werk verlicht. Dus het plannen van afspraken, bijhouden van dossiers en versturen van facturen, kan ik snel afhandelen. Dat scheelt wel veel tijd.

Informatie delen

Ik heb in april en juni 2018 een informatieavond georganiseerd in mijn eigen praktijk. Ik heb het geluk dat er wat extra ruimte is, zodat ik dit kan doen, zonder een aparte ruimte te huren. De avonden zijn heel laagdrempelig en bedoeld om een grotere groep mensen meer informatie te geven over wat stress doet met je lichaam, hoe het komt dat je klachten krijgt en wat BSR uiteindelijk daarin kan betekenen.
Achteraf geven de bezoekers aan dat het waardevolle info is en ze niet bewust waren dat het zo werkte. En iedere avond heeft toch weer een deel van de bezoekers besloten om BSR een kans te geven.

Daarnaast heb ik ook de kans gepakt meer zichtbaarheid te geven aan BSR door op een open dag te staan, diverse beurzen en een ledendag bij een sportvereniging. Het doel is alleen maar BSR bekendheid te geven, want bijna niemand kent deze techniek in deze regio.

 

Hoe gaat het nu?

We zijn inmiddels een half jaar verder en ik ben verrast over hoe het nu gaat. Ik behandel nu gemiddeld 25 klanten per week en heb een max. van 30 behandelingen met mijzelf afgesproken. Er staan nu 126 mensen in mijn klantenbestand en er zijn 550+ facturen uitgeschreven. Ik kan makkelijk meer mensen plannen in de agenda, maar er is ook nog zoiets als een privéleven en mijn eigen lichaam.
Er ontstaat nu langzaamaan een wachttijd voor nieuwe klanten. Op hele korte termijn starten kan gewoon niet meer.

Vergeleken met mijn vorige baan, wat een kantoorbaan was, is dit veel intensiever.
Je bent fysiek veel meer bezig, waardoor ik veel meer moet letten op mijn houding tijdens het werk.
Daarnaast is het mentaal ook zwaarder.
Ik geef elke klant 100% focus en aandacht. Ik luister naar hun verhaal, ik leg veel uit wat er met hun lichaam gebeurd en geef veel adviezen. Dat kost veel energie, waardoor je mentaal vermoeider raakt. Dat is heel anders dan even achter je pc een beetje internetten en niets doen, als je geen zin hebt om te werken.

Ik ben nu ook nog steeds aan het zoeken naar de juiste balans tussen werk en privé.
Ik vind het werk helemaal fantastisch en het helpen van mensen is wat ik echt leuk vind. Vooral de resultaten die de behandelingen geven aan mensen, waardoor ze hun levenskwaliteit weer terugkrijgen geeft een kick. Ik kan daardoor mijzelf wel eens verliezen in de praktijkuren door toch nog even iemand tussendoor te plannen, terwijl er eigenlijk geen ruimte is.

En dan heb ik nog mijn privéleven. Mijn gezin heeft ook mijn aandacht nodig, laat staan de hond en huishouding. En uiteraard ben ik daar zelf nog. Ik moet ook mijn rust kunnen pakken om weer op te laden na een werkdag.
Dus ik schuif nog steeds met mijn werktijden. Ik werk nog steeds 4 dagen, maar de uren op een dag heb ik na de zomervakantie aangepast en vanaf november pas ik ze weer aan. Het blijft uitproberen zodat ik de juist balans heb tussen mijn tijd thuis en de tijd in de praktijk.

Vooruitkijken, hoe nu verder?

We leven nu in oktober 2018, een jaar nadat ik de sprong in het diepe nam om mijn vaste baan op te zeggen en mijn hart te volgen.
Voorlopig ga ik verder op de voet zoals het nu gaat. Ik haal er elke dag plezier uit en kijk iedere keer weer uit om mijn klanten te zien en te horen hoe het gaat. Ik zal mijn grenzen goed in de gaten moeten blijven houden en iedere dag leer ik weer er wat bij.

Het voorlichten van mensen over BSR blijf ik doen, want ik blijf ervan overtuigd dat deze techniek bekender moet worden.
Daarom organiseer ik weer nieuwe informatieavonden, op 16 oktober a.s. en 8 december 2018. Meer informatie lees je hier.
Verder wil ik ook niet te ver vooruitkijken. Want ik heb inmiddels ook wel geleerd, dingen lopen altijd anders dan je ze plant.

Aanmeldformulier informatiebijeenkomst

Kies uw datum

Tips en trics voor toekomstige (BSR) ondernemers

Tenslotte een korte samenvatting van de dingen die ik heb geleerd en je zeker niet wil onthouden:

  • Richt bepaalde processen goed in en automatiseer deze. 
    Verdiep je in klantsystemen, waar je gegevens in kan opslaan, bewaren en zaken als afspraken en facturen maken kan combineren. Dat neemt al veel administratief werk uit handen. Ik werk zelf met BSR manager, een klantsysteem speciaal geschreven voor BSR praktijken.
  • Schaf een pinautomaat aan en onderzoek de diverse aanbieders.
    Klanten willen graag pinnen. Maar er zijn heel veel verschillende pinsystemen op de markt. Verdiep je hierin! Want elk systeem heeft een ander betaalstructuur, investerings- of abonnementskosten. Maak een inschatting van de transacties die jij denk te maken en bereken per systeem uit wat het je gaat kosten, zowel in jaar 1 als jaar 2! Ik heb gekozen voor MijnPin omdat deze op lange termijn vele malen goedkoper was als bijvoorbeeld Izettle of SumUp. Dat scheelde €1000,- per jaar!
  • Een lege agenda vult zich vanzelf
    In het begin maakt ik me nog wel eens zorgen over een lege agenda, of een week met veel lege plekken als je verder dan 3-4 weken de agenda bekeek. Maar de ervaring heeft mij nu geleerd, dat je vertrouwen moet houden want hij vult zich vanzelf. Het is zelf soms zo erg dat ik moeite heb om gaten te vinden als ik klanten op korte termijn moet plannen. Daar moet ik dus nog wat op vinden.
  • Plan vrije dagen/weken etc ver vooruit.
    Op een gegeven moment zitten klanten in een onderhoudsschema, waardoor je al afspraken over een periode van 6-8 weken inplant. Mocht je dan nog vrij willen, moet je de afspraken gaan verzetten, wat ook niet prettig voelt. Dus blokkeer belangrijke dagen alvast.
  • Zoek collega’s op of sluit je aan bij netwerken
    Ik werk alleen en dat is prima. Ik kan alles zelf plannen en bepalen. Maar het is ook heel fijn, dat eens per maand/6 weken er een collegiaal overleg is zodat je met andere kan sparren en reflecteren. Het inspireert mij altijd om met andere ondernemers te praten om te zien waar zij tegenaan lopen, zodat je er achter komt dat je niet de enige bent. En je kunt daar weer van leren.
  • Geniet!
    Ondanks dat het soms wel zwaar is, geniet ik elke dag weer van de mensen die bij mij aan tafel zitten. Ik vind het bijzonder hoe iedereen in elkaar steekt en het daagt mij weer uit om te schakelen tussen zoveel persoonlijkheden. Elke afspraak weer word ik verrast door de reactie die een lichaam heeft gegeven. Geen enkel persoon is hetzelfde!
  • Ontspan
    Hoe moeilijk ik het soms ook vind, ik probeer toch zoveel mogelijk ontspanning te vinden. Door regelmatig zelf releases te ontvangen, door rust op te zoeken en me-time in te plannen. Ik werd door mijn eigen lichaam teruggefloten tijdens de zomervakantie en dan realiseer je je hoe kwetsbaar je ook bent als ondernemer. Zeker in dit beroep kan je niet behandelen, als je zelf lichamelijke klachten hebt. Dus voor jezelf zorgen is heel belangrijk.

Conclusie

Ben ik blij dat ik deze stap heb genomen?
Ja, ik had dit voor geen goud willen missen!
Ik ben zo dankbaar dat mij dit is gegund en dat ik elke dag weer zoveel mensen mag helpen.
Het is soms zwaar, maar dat hoort bij het ondernemerschap. Het komt niet vanzelf! Elke dag moet je minimaal 100% van jezelf geven en bezig blijven.
Maar de vrijheid om elke dag zelf te bepalen wat te doen is heerlijk. En de mooiste leerschool is, dat ik echt vertrouwen moet hebben in mijzelf. Dat ik het gewoon kan en dat ik het in mij heb.
Als je mij vroeger had verteld, dat ik ooit een eigen bedrijf zou hebben, had ik heel hard gelachen. Echt niet! Nou ja, kijk waar ik nu sta.

En misschien is het over een paar jaar wel weer anders, maar dan heb ik het wel mooi gedaan en ben ik veel ervaring rijker!

 

Wil je ook een informatie avond bijwonen?
Dan is 16 oktober jouw kans!

Aanmeldformulier informatiebijeenkomst

Kies uw datum

Share This