+31 (0)6 36 02 80 49 info@bsrheerhugowaard.nl

De zomervakantie is gestart en er staat een lange autorit gepland om naar het vakantieadres te komen. Misschien wel Zuid-Frankrijk, of zelfs Spanje? Oostenrijk en Kroatië heb ik ook als vakantielanden voorbij horen komen in mijn praktijk.

Lang zitten in de auto is voor je rug, je heupen en vaak ook nek niet een ideale combinatie. Door een verkeerde houding kan je zelfs ongemerkt spierspanning opbouwen die op lange termijn problemen kan opleveren.

Daarom is een goede zithouding enorm belangrijk als het gaat om comfortabel en veilig rijden. Je raakt minder snel vermoeid, hebt een beter zicht, komt minder stijf de auto uit en je kunt meer ontspannen aan je vakantie beginnen. Onderstaande tips gelden niet alleen voor de bestuurder, maar ook de medepassagiers!

Met onderstaande TIPS kan je je zitpositie in de auto verbeteren en spanningsvrij wegrijden:

Positie en hoogte van de stoel in de auto

Trap de koppeling (bij een automaat de rem) volledig in en bekijk de positie van je been t.o.v. de stoelzitting. Zorg dat je bovenbeen op de stoelzitting rust en je de pedalen eenvoudig kan bedienen.

Je stoel staat te ver naar voren wanneer je bovenbeen bij maximaal induwen van de pedalen de zitting induwt. Je stoel staat te ver naar achteren als je de pedalen niet maximaal kunt induwen.

Vervolgens check je de positie van je knieën t.o.v. de heupen. Staan je knieën hoger dan je heupen? Verander de zithoogte van je stoel, waardoor je knieën OF op dezelfde hoogte staan (dus bovenbeen horizontaal) of iets lager dan je heupen. Dit bevordert de doorbloeding naar je benen.

Ondersteuning onderrug

Om te voorkomen dat je tijdens het rijden automatisch onderuit gaat zakken is een kleine steun in je onderrug handig. Dit zorgt er ook voor dat de natuurlijke kromming intact blijft.

Dit bereik je door een kleine handdoek op te rollen en in je onderrug te leggen. Het rolletje moet kleine genoeg zijn, zodat de achterkant van je schouders nog de stoel aanraken als je je stuur vasthoudt.

Stuurwiel hoogte

Vaak is het stuurwiel in hoogte, maar soms ook in lengte verstelbaar. Plaats je stuur op een hoogte zodat je het instrumentenpaneel nog goed kunt lezen.

Stuurwiel lengte/positie van de rugleuning

Leg beide polsen aan de bovenkant van het stuurwiel, dit moet je kunnen doen zonder dat je schouders het contact met de rugleuning verliezen. Zet de rugleuning dus rechterop en trek als dat kan je stuur naar je toe. Omklem nu met je handen het stuur en laat je polsen tot klokstand kwart voor drie zakken. Je zit nu met gebogen ellebogen achter het stuur, met je handen op de kwart voor drie stand. Als je de pedalen nu weer maximaal induwt moet je jezelf goed en strak tegen de rugleuning van je stoel duwen waarbij je bovenbenen de zitting nog steeds niet echt induwen.

Hoofdsteun

Een goed afgestelde hoofdsteun verkleint de kans op een whiplash bij een aanrijding. Maar een te laag afgestelde hoofdsteun maakt de kans op een whiplash bij een aanrijding juist groter. Stel je hoofdsteun zo af dat je gehele achterhoofd op de volledige steun rust.

Gordels

Vaak kun je de hoogte van de gordelbevestiging instellen (boven de linkerschouder). Zorg dat de gordel in een zo diagonaal mogelijke lijn over je schouder loopt. Een juiste gordelhoogte is belangrijker dan je denkt: zit de gordel te laag, onder de schouder of zelfs onder je arm, dan zal de gordel niet optimaal werken en loop je zelfs het risico om onder de gordel door te glijden bij een aanrijding. Een te hoog afgestelde gordel is hinderlijk aan de zijkant van je nek of gezicht en kan bij een aanrijding ook verwondingen aan je hals en nek veroorzaken.

Neem regelmatig een pauze

Ga regelmatig (liefst om de 2 uur) een (plas) pauze nemen. Je blijft dan niet alleen frisser, maar je haalt je lichaam ook even uit houding waar hij lang in zit. Fysieke stress bouwt zich namelijk makkelijk op als je te lang in een zelfde houding zit (denk ook aan kantoorwerk achter een laptop).

Dus regelmatig even bewegen is heel belangrijk. Ga een stukje wandelen, doe een aantal airsquats of iets dergelijks en beweeg die spieren!

Heb jij nog aanvullende tips?

Share This